ល្ខោន​និយាយ​​សាក​សមនឹង​​ត្រលប់​​មកវិញ​ម្ដង​ទៀតក្នុង​វិស័យ​សិល្បៈ​របស់​កម្ពុជា | Theatre deserves to be back in the art scene in Cambodia

បទសម្ភាសន៍ជាមួយលោក ភូ ហ្សង់-បាទីស្ត៍ ​ដែលជា​អ្នកនិពន្ធ និង​អ្នកដឹកនាំល្ខោនខ្មែរកាត់បារាំងដ៏ល្បីល្បាញមួយរូប អំពីសារៈសំខាន់នៃល្ខោននិយាយ និងល្ខោននិយាយរឿង «បុគ្គលជោគជ័យ» ដែលនឹងសម្តែងនៅចុងសប្តាហ៍នេះ។ 

រដូវ​វប្បធម៌​បាន​វិលត្រឡប់​មកវិញ​ហើយ។ ប្រធានបទ​នារ​ដូវ​កាល​នេះ​គឺ «ទង្វើ​ថ្ងៃនេះ ផល​តបស្នង​ថ្ងៃស្អែក» ជាមួយ​នឹងការ​សម្ដែង ​​​នា​ពេល​ចុង​សប្ដាហ៍​នេះ។ នៅ​ថ្ងៃសៅរ៍​ ទី ១២ ខែកុម្ភៈ ល្ខោននិយាយ​រឿង «បុគ្គល​ជោគជ័យ» នឹង​ធ្វើការ​សម្ដែង​សាកល្បង​ សម្រាប់​សាធារណៈជន​ ហើយ​ការសម្ដែង​ពេញ​នឹង​ប្រព្រឹត្តទៅ​នៅ​ថ្ងៃ អាទិត្យ ទី១៣ ខែកុម្ភៈ​នេះ។ 


អង្គការ​សិល្បៈ​ខ្មែរ​អមតៈ បាន​រួម​សហការ​ជាមួយ​ជាមួយ​លោក ភូ ហ្សង់-បាទីស្ត៍ (Jean-Baptiste Phou) ដែល​ជា​អ្នកនិពន្ធ និង​អ្នកដឹកនាំល្ខោន ដ៏​ល្បីល្បាញ​មួយ​រូប​ដើម្បី​បង្កើត​សិក្ខា​សិលា« ស្តី​ពី​មូលដ្ឋាន​គ្រឹះ​នៃ​ការ​សរសេរ និង​អភិវឌ្ឍ​អត្ថបទល្ខោន » ។

លោក ភូ ហ្សង់-បាទីស្ត៍ គឺជា​សិល្បករ​ជនជាតិ​ខ្មែរ​កាត់​បារាំង ដែល​បាន​បង្ហាញ​វត្តមាន​លើកដំបូង​ លើ​ឆាក​សម្ដែង​ តាមរយៈ​ទស្សនីយភាព​ល្ខោន​បែប​រ៉ុក​អូប៉េរ៉ា​សហសម័យដំបូង​គេ​បង្អស់​នៅ​កម្ពុជា «ទី​ដំរី​យំ»។  ការសម្ដែង​នេះ គឺជា​ចំណុច​ផ្លាស់​ប្ដូរ​ទៅកាន់​អាជីព​ថ្មី​មួយ​សម្រាប់​លោក។ លោក​បាន​ទៅ​សិក្សា​ផ្នែក​ល្ខោន (musical theater and drama) នៅ​សហរដ្ឋអាមេរិក និង ប្រទេស​បារាំង។ ហើយ​នៅ​ក្នុង​ឆ្នាំ ២០១២ លោក​ត្រូវ​បាន​អញ្ជើញ​ឲ្យ​មក​ប្រទេស​កម្ពុជា ដើម្បី​រៀបរៀងល្ខោនរបស់លោក  គឺ​រឿង “Cambodia, Here I am”  ជា​ភាសាខ្មែរ។


រឿង «បុគ្គល​ជោគជ័យ» ដែល​និពន្ធ​ឡើង​ក្នុងអំឡុងពេល​​សិក្ខាសាលា​នេះ គឺជា​ស្នាដៃ​តែមួយគត់​ដែល​ត្រូវ​បាន​ជ្រើសរើស សម្រាប់តម្លើងជាការ​​សម្ដែង​លើ​ឆាក​ក្នុង​ទម្រង់​ជា​ល្ខោន​និយាយ។


លោក ហ្សង់-បាទីស្ត៍ បាន​និយាយ​ថា៖ «ពួក​យើង​កំពុង​ព្យាយាម​ញុំាងចិត្តមនុស្ស​ជំនាន់​ថ្មី នៅ​ក្នុងវិស័យ​ល្ខោននិយាយ។ ដូច្នេះ​ហើយ ទើប​យើង​បាន​ចាប់ផ្ដើម​ពីជំហានតូច តាមរយៈសិក្ខាសាលា​នេះ។ ខ្ញុំ​មានការ​រំជួលចិត្ត​យ៉ាង​ខ្លាំង​តាមរយៈ​សិក្ខាសាលា​នេះ ពីព្រោះ​ល្ខោននិយាយ សាក​សមនឹង​ត្រលប់​មកវិញ​ម្ដង​ទៀត​ក្នុង​វិស័យ​សិល្បៈ​របស់​កម្ពុជា»។  


លោក​បាន​បន្ថែមទៀត​ថា៖  «[ក្នុង​សិក្ខា​សាលា] យើង​បង្រៀន​ពួក​គាត់​អំពី​មូលដ្ឋាន​គ្រឹះ​នៃ​ការ​បំបែក​សាច់រឿង និង​បង្កើត​ជា​សាច់រឿង គន្លឹះ​នៃ​ការ​អភិវឌ្ឍ​តួអង្គ ទម្រង់​ផ្សេងៗ ការសន្ទនា​របស់​តួអង្គ និង​ការដឹកនាំ​លើ​ឆាក។»


«បុគ្គល​ជោគជ័យ» និពន្ធដោយ​លោក សួស យ៉ា​មី គឺជា​រឿង​បែប​កំប្លែង ដែល​ពី​និយាយ ​អំពី​រឿងរ៉ាវ​ក្នុង​សង្គម​សម័យ​បច្ចុប្បន្ន។ ល្ខោន​នេះ​បង្ហាញ​ពី​ រឿងរ៉ាវ​របស់​គ្រូបង្រៀន​ថ្នាក់​មត្តេយ្យ​ឈ្មោះ រី​តា ដែល​ទៅ​រក​ជំនួយ​ពី​គ្រូ​ជោគជ័យ​ម្នាក់ ដើម្បី​ជួយ​សម្រេច​សុបិន្ត ដែល​ចង់​ក្លាយទៅជា​ អ្នកជំនួញស្រ្តី​ជោគជ័យ​ម្នាក់។ «សាច់រឿង​ផ្ទាល់ គឺ​គួរឲ្យ​ចាប់អារម្មណ៍​ណាស់។ វា​បាន​ផ្សារភ្ជាប់​ជាមួយ​អ្នកទស្សនា​វ័យក្មេង សម័យថ្មី ពីព្រោះ​វា​បាន​និយាយ​អំពី​រឿង​រ៉ាវ ដែល​ទាក់ទង​នឹង​អ្នករាល់គ្នា នា​ពេល​បច្ចុប្បន្ន​នេះ ទាំង​មុខរបរ ការ​រកលុយ ការ​បណ្តាក់​ទុន ការ​ចាប់ផ្ដើម​មុខ​ជំនួញ​ផ្ទាល់ខ្លួន​របស់​អ្នក និង​បញ្ហា​មួយចំនួន​ទៀត»។


លោក ហ្សង់-បាទីស្ត៍  បាន​និយាយ​ថា៖ «ដំណើរ​សាច់រឿង មាន​ភាព​កំប្លែង​ខ្លាំង។ ហើយ​ហេតុផល​មួយ​ក្នុងចំណោម​ហេតុផល​ជាច្រើន ក្នុង​ការ​ជ្រើសរើស​រឿង​មួយ​នេះ ពីព្រោះ វា​ងាយស្រួល​ក្នុង​ការ​បង្ហាញ​ទៅកាន់​ទស្សនិកជន ដែល​មិន​ស៊ាំ​នឹង​ល្ខោននិយាយ»។


បន្ទាប់ពី​ការសម្ដែង​សាកល្បង និង​ការសម្ដែង​ពេញ អង្គការ​សិល្បៈ​ខ្មែរ​អមតៈនឹង​មានកម្ម​វិធី ល្ខោន​អាន នៅ​ថ្ងៃ​ព្រហស្បតិ៍ ទី១៧ ខែកុម្ភៈ។ ក្នុង​នោះ​សាធារណជន​នឹង​មានឱកាស ស្តាប់​សាច់រឿង​ផ្សេងទៀត ដែល​ត្រូវ​បាន​និពន្ធ​ឡើង​នៅក្នុង​សិក្ខាសាលា​របស់​លោក ហ្សង់-បាទីស្ត៍ ផង​ដែរ។


លោក ហ្សង់-បាទីស្ត៍ បាន​និយាយ​ថា៖ «សម្រាប់​អ្នក​ចង់​ទស្សនាការ​សម្ដែង​ពេញ ពួក​គាត់​អាច​មក​ទស្សនា​ល្ខោននិយាយរឿង «បុគ្គល​ជោគជ័យ»នេះ​បាន។ ហើយ​សម្រាប់​អ្នក​ដែល​ចាប់អារម្មណ៍​លើ​ការ​ស្ដាប់​  ស្នាដៃ​ថ្មី និង​ស្ដាប់​សម្លេង​ថ្មី ពួក​គាត់​អាចម​កសប្ដាហ៍​ក្រោយ​បាន​ដូចគ្នា»។ «គ្រប់គ្នា​នឹង​រំភើប ដោយ​ទទួល​បាន​បទ​ពិសោធ​​ថ្មីៗ ជាមួយ​ការសម្ដែង​ផ្ទាល់​នៅ​លើ​ឆាក។ ការសម្ដែង​នេះ គឺ​ពិតជា​ខុសពី​ការ​ទស្សនា តាមរយៈ​ផ្ទាំង​សំពត់ស កញ្ចក់ទូរទស្សន៍ ឬ ក៏​ការ​អង្គុយ​មើលNetflixនៅផ្ទះ​របស់​អ្នក»។


កម្មវិធីល្ខោនអាន នឹងបង្ហាញជូន​ឈុតដកស្រង់ខ្លីៗ ពីអត្ថបទ​ល្ខោននិយាយពោលគឺ៖  សាច់រឿងអំពី​យុវតី​ម្នាក់​ដែល​មាន​ក្តី​ស្រមៃ ​ចង់​ក្លាយជា​អ្នករបាំ​នៅ​ថ្ងៃ​អនាគត ខុសពី​ការ​ចង់បាន​របស់​ម្តាយ​ខ្លួន។ ក្នុង​នោះ នាង​បាន​រើ​បំរាស់​ប្រឆាំង​ នឹងផ្នត់​គំនិត​ចាស់​បុរាណ​របស់​ម្តាយ​នាង ។ បន្ថែមពីនេះ ក៏នឹងមានសាច់រឿង ពីការ​ជាប់បំណុល​របស់​គ្រួសារ និងតថភាពជីវិតនៅលើដងវិថី​នៅ​ក្នុង​ប្រទេស​កម្ពុជា។ «ល្ខោននិយាយ ពិតជា​បាន​ឆ្លុះបញ្ចាំង​ពីសង្គម។ សម្រាប់​ខ្ញុំ ល្ខោននិយាយ គឺជា​ការចែក​រំលែក​បទពិសោធ ​ជាមួយ​មនុស្សដទៃ​ទៀត»។


លោក ភូ ហ្សង់-បាទីស្ត៍ បាន​បន្ត​ថា៖ «ខ្ញុំ​សង្ឃឹមថា ទស្សនិកជន​នឹង​ស្រលាញ់​នូវ​បទពិសោធ​ នៃ​ការ​អង្គុយ​ជុំ​គ្នា​ក្ន​ងបន្ទប់​តែមួយ ដើម្បី​ទស្សនាការ​សម្ដែង និង​ការ​សើច​ជាមួយគ្នា​ផង​ដែរ។ ខ្ញុំ​សង្ឃឹមថា​ ពួក​គាត់​នឹង​រីករាយ​ជាមួយ​វេលា​មួយ​នោះ​ នៅក្នុង​ជីវិត​ពួក​គាត់។ »


ការសម្ដែង​សាកល្បង​នឹង​ធ្វើឡើង​នៅ​ថ្ងៃទី១២ ខែកុម្ភៈ វេលា​ម៉ោង​  ៣:៣០នាទី​រសៀល នៅ​បរិ​វេណ​ សាលា​មធ្យម​វិចិត្រ​សិល្បៈ ដែល​សំបុត្រ​សម្រាប់​ការ​ចូល​ទស្សនា​មានតម្លៃ ២ដុល្លារ។ ល្ខោន​អាន នឹង​ប្រព្រឹត្ត​ទៅ​នៅ​ថ្ងៃទី១៧ ខែកុម្ភៈ វេលា​ម៉ោង ៣រសៀល នៅ​សាលា​មធ្យម​សិល្បៈ ហើយ​ការ​ចូល​ទស្សនា​គឺ​ឥតគិតថ្លៃ។ ការសម្ដែង​ពេញ នឹង​ធ្វើឡើង​នៅ​ថ្ងៃទី១៣ ខែកុម្ភៈ វេលា​ម៉ោង ៦:៣០នាទី​ល្ងាច នៅ​មជ្ឈមណ្ឌល​សហប្រតិបត្តិការ​កម្ពុជា-ជប៉ុន (CJCC) ដែល​សំបុត្រ​សម្រាប់​ការ​ចូល​ទស្សនា​មានតម្លៃ ៤ដុល្លារ​៕


Jean-Baptiste Phou : Theatre Deserves to be Back in the Art Scene in Cambodia


The 2022 Cultural Season is in full swing. This seasons theme of “Action Today, Consequences Tomorrow” takes to the stage this weekend. On Saturday, Feb. 12, the play — “Success in the Air” — will perform a dress rehearsal open to the public, followed by a full performance on Sunday, Feb. 13.


Cambodian Living Arts partnered with Jean-Baptiste Phou, a renowned writer and director, to host a series of workshops on the Fundamentals of Writing for Stage and Script Development. Jean-Baptiste is a French-Cambodian artist who first made it on stage as part of the ensemble of Cambodia’s first contemporary opera, “Where Elephants Weep.” This performance was a springboard into a new career. He went on to study musical theatre and drama in the US and France, and in 2012, he was invited to the Kingdom to adapt his own play, “Cambodia, Here I am” into Khmer.


Developed during these workshops, “Success in the Air” was the lone play selected for full production.


“We are trying to inspire a new generation of people in theatre, which is why we started small with this workshop. I was very inspired by the workshops because theatre deserves to be back in the art scene in Cambodia,” Jean-Baptiste said. “We gave them some basics about how we break down and structure a storyline, and how to develop characters, format, dialogue and stage direction.”

“Success in the Air” by Suos Yamy is a comedic take on modern times. The play follows the story of Rita, a kindergarten teacher who hires a coach to pursue her dreams of becoming a businesswoman.


“The story itself is quite interesting. It can really engage with a young, contemporary audience because it talks about something everybody can relate to nowadays; career, making money, investing, starting your own business and couple issues,” Jean-Baptiste said. “The tone of the play is quite comical. One of the reasons why it was selected was because it is a form easily accessible for audiences not familiar with theatre.”


Between the dress rehearsal and full performance, Cambodian Living Arts will be hosting a live reading on Thursday, Feb. 17 featuring other plays created during Jean-Baptiste’s workshops.


“For those who want to see a full production play, they can come and see ‘Success in the Air.’ For those who are more curious about listening to new work, and listening to new voices, then come next week as well,” Jean-Baptiste said. “It will be very exciting for people to experience something new with having live performers on stage. It is very different from watching a screen, or being on your own at home and watching like Netflix.”


The live readings will include excerpts from plays about an aspiring dancer pushing against her mother’s traditional views, a family’s dangerous debt crisis and the reality of life on the road in Cambodia.

 

“Theatre really speaks to society. For me, theatre is about sharing an experience with other people,” Jean-Baptiste said. “I hope audience members love the experience of sitting together in a room watching a play, laughing with other people in the same room. I hope they will enjoy that moment in life.

 

The dress rehearsal on Feb. 12 is at 3:30pm at the Secondary School of Fine Arts, entrance requires a $2 ticket. The live reading on Feb. 17 is at 3pm also at the school, entrance is free. The full performance on Feb.13 is at 6:30pm at the Cambodia-Japan Cooperation Centre, entrance requires a $4 ticket.

Comments